Saturday 14 July 2012

WATAK UTAMA


Hidup di dunia nie ibarat satu pementasan. Kita merangkak dari satu plot cerita ke satu plot yg lain. Bermula dari tangisan kelahiran kita dan berakhirnya di tangisan pemergian  menghadap Pencipta.. Terdapatnya watak utama, watak sampingan mahupun watak pembantu. Penerbitnya Allah yg menetapkan segala peraturan dan  apa yg Dia mahukan dari kita sebagai hamba-Nya yg kerdil. Pengarahnya pula para rasul, nabi-nabi serta alim ulama .




Siapa kita di dalam pementasan ini? Semestinya WATAK UTAMA! Kita yg membawa pementasan ini ke klimaks cerita mengikut skrip cerita . Orang lain cuma watak sampingan yg menghiasai babak2 kehidupan kita. Oleh itu, jgn mudah mengikut arahan orang kelak kalau alami episod hitam siapa yg merana? Apa yg baik boleh kita jadikan teladan, yg buruk jadikan sempadan. Kita telah disediakan dengan satu skrip yg cukup sempurna yakni Al-Quran dan As-Sunnah. Kita dianugerahi akal yg amat berguna. Mengapa tidak gunakannya? Coraklah lukisan kehidupan di arena pementasan ini dengan nilai-nilai yg murni bukan dari nafsu watak antagonis..



Jadikan rakaman hidup kita sebagai satu tontonan yg indah di dunia selepas ini. Bukan suatu yg dimalukan kerana kita Arkitek bagi kehidupan kita.

2 comments: